راه سعادت

در ارتباط به صراط مستقیم دستور اسلام کاملا مشخص هست... دین اسلام چیزی به عنوان صراط های مستقیم رو به رسمیت نمیشناسه و راه درست و راه سعادت رو فقط یک راه می دونه... این نظر هم در آیات مختلف قرآن اومده هم بزرگان شیعه مثل علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی به این نکته تاکید خاص کردن...
منظور از صراط مستقیم هم مشخص هست... یعنی تنها یک راه هست که منتهی به سعادت بشر میشه... و بقیه راهها اشتباه هستن... نمونه های آیات قرآنی رو اول مثال می زنم و بعد هم توضیحات بیشتر... آیاتی که در قرآن به وجود تنها یک صراط مستقیم تاکید کردن این آیه ها هستن:
۱) سوره حمد آیه ۵ (اگر بسم الله رو هم جزو آیه ها حساب بکنین آیه ۶ میشه)
۲) سوره طه آیه ۱۳۵
۳) سوره الصافات آیه ۱۱۸
۴) سوره یس آیه ۶۶
۵) سوره المومنون آیه ۷۴
۶) سوره ص آیه ۲۲
و سوره هایی که دین رو نزد خدا فقط اسلام دونستن (در تفسیر علامه طباطبایی از اسلام برداشت معنی صرف تسلیم شدن رو ندونسته و برداشت رو دین اسلام کرده)
1) سوره آل عمران آیه ۱۹
2) سوره آل عمران آیه ۸۵
3) سوره مائده آیه ۳
4) سوره الصف آیه ۷
سوره های دیگه ای که به صورت غیر مستقیم به این مطلب اشاره کردن و در ترجمه ها یا تفسیرها این مطلب بیان شده این سوره ها هستن:
۱) سوره انعام آیه ۵۳
۲) سوره سبا آیه ۶
و ...
دلیلهای روایتی و حدیث که در این مورد خیلی زیاد هست... مثلا یه نمونه اینکه دعوت به اسلام جزو واجبات دین اسلام هست اگر قرار بود که صراط های مستقیم وجود داشته باشه نامه پیامبر به حکومت ایران و حکومت روم برای پذیرش اسلام در حالیکه هر دو دین خداپرستانه داشتن (زرتشت و مسیحیت) کار بی معنی میشد...
یه دلیل دیگه ای هم که در این مورد میشه اورد این هست که اگر در سیستم یه دین مثل اسلام دارین به این سوال نگاه میکنین اسلام به صورت واضح تثلیث در مسیحیت رو گمراهی دونسته... چطور میشه در این سیستم فرض کرد که هر دوی این راهها در نهایت به یه نتیجه می رسن؟ بنابراین در اسلام بر اساس نظر تقریبا تمام مراجع تقلید و بزرگان شیعه فقط صراط مستقیم داریم.

پی نوشت ۱: در این نوشته من نظر خودم رو نگفتم فقط نظر دین اسلام رو براتون نقل کردم.
پی نوشت ۲: این بحث خیلی خیلی مفصل تر از این حرفها هست... من سعی کردم تا جایی که میشه خلاصه بنویسم... دلایلی که برای نظریه صراط های مستقیم وجود داره هم خیلی جالب هستن که به خاطر اینکه بحث در حمایت از نظریه صراط های مستقیم یه بحث بیشتر فلسفی هست ترجیح دادم که در موردش ننویسم.
پی نوشت ۳: این بحث که نوشتم تاکیدش بیشتر بر <پلورالیسم برون دینی> از دیدگاه اسلام بود... در خود دین اسلام <پلورالیسم درون دینی> هم داریم که به عنوان مثال شیعه <پلورالیسم درون دینی> رو هم قبول نداره.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.