انقدر فکرای مختلف ذهنم رو مشغول کرده که نمی دونم از کدومش بنویسم!!

-----------------------------------------------

الان فقط می خوام از یه چیزی بنویسیم که به هیچ چیزی فکر نکنم! خنده داره یه کمی! ولی می خوام نقد فیلم بنویسم! جمله بندیم رو هم سبک نوشته های رسمی می نویسم!

--------------------------

فیلم اول Terminator 3 (Rising of the Machines)

این فیلم در ادامه دو محصول قبلی Terminator و با بازی "آرنولد شوارتزنگر" چند ماه پیش به روی پرده های سینما آمد. از قبل از به اکران درآمدن فیلم هیاهوی زیادی بر سر دستمزد رکوردشکن شوارتزنگر بر پا شد. آرنولد برای بازی در این فیلم مبلغ 30 میلیون دلار دریافت کرد!

سازندگان این فیلم در پی این بودند که با استفاده از سابقه موفق فیلمهای Terminator نسخه جدیدی از آن را به علاقه مندان این فیلمها عرضه کنند. ولی در این راستا موفق به جلب نظر مثبت "جیمز کامرون" کارگردان Terminator 2 برای کارگردانی این نسخه جدید نشدند.

Terminator 3 از لحاظ فیلمنامه هرگز نتوانسته است موفقیتی که Terminator 2 داشت را به دست آورد. فیلمنامه فاقد نوآوری می باشد و تنها ایده هایی تکراری از Terminator 2 گرفته شده است...داستان کلی فیلم همانطوری که از اسم آن مشخص است، قیام ماشین های ساخت بشر بر علیه خود اوست. ایده ای که اساس داستان Terminator 1,2 را تشکیل می داد.

ابتدای فیلم با نمایشی از افسردگی قهرمان اصلی داستان های Terminator شروع می شود. نوعی افسردگی که ناشی از انتظار زیاد برای رخداد اتفاق مهمی که طی آن این قهرمان با رهبری انسانها باعث پیروزی آنها در برابر ماشین ها می شود.(شاید هم بیانگر خسته شدن او از زندگی ماشینی باشد! چون این شخصیت دور از تمدن و امکانات زندگی می کند!)  این شخصیت از نقاط ضعف فیلمنامه می باشد! چرا که باور کردن توانایی های این شخص به عنوان یک رهبر مقتدر کار دشواری است! تصوری که از او به وجود می آید تنها فردی قابل ترحم است!

ورود دو Terminator به سبک Terminator2 می باشد. با رعد و برق و امواج الکترومغناطیس....این بار در مقابل شخصیت شوارتزنگر از یک Terminator خانم استفاده شده است.(Teminator ماشین ها)  شاید به دلیل موفقیتی باشد که فیلمهای اکشن که شخصیت اول آن خانم است(مانند Tomb Rider) به دست آورده اند و شاید هم فیلمنامه نویس به این نحو قصد به نمایش گذاشتن مشارکت خانم ها در اجتماع رو به تکامل را دارد.

و نکته جالبی که در فیلم به نظر آمد این بود که آرنولد هنگام سوم شخص خطاب کردن Terminator ماشین ها از ضمیر He استفاده می کرد!

در این نسخه Terminator ترفند دیگری که به چشم می خورد این است که شوارتزنگر به عنوان نماینده و Terminator طرف انسانها حق آسیب رساندن به هیچ انسانی را ندارد! و این رویه را در طول فیلم نیز دنبال میکند و حتی یک ضربه نیز به هیچ انسانی وارد نمیکند! که این بر خلاف روال Terminator 2  می باشد. شاید این همان شعار آرمانی آمریکایی ها در مبارزه با Terrorism می باشد! به نحوی که گفته می شد در جنگ بر علیه عراق هیچ غیر نظامی کشته نخواهد شد!

نکته دیگر فیلم شغل پدر شخصیت اصلی زن فیلم بود (نامزد شخصیت اصلی مرد) که مانند بسیاری از فیلمهای دیگر هالیوود تاکید بر طرحهای فوق سری سازمان های آمریکایی دارد که با تکنولوژی بسیار پیشرفته کار می کنند و کسی از وجود آنها خبر ندارد. هر چند این نوع فعالیتها تا حدودی صحت دارد(مانند چند نمونه تکنولوژی پیشرفته نظامی) ولی بیشتر دستاویزی است که آمریکایی ها برای ایجاد ترس آن را القا می کنند.
در این فیلم همچنین چند نوبت سعی بر تاکید تفاوت انسان و ماشین و برتری های انسان نسبت به ماشین را دارد. و همچنین نمایش اینکه آینده هرگز از قبل نوشته شده نیست.

در انتهای فیلم Terminator طرف انسانها (آرنولد) بر Terminator طرف ماشین ها غلبه می کند! (چون طولانی میشه نمی تونم همش رو تعریف کنم! ) با جمله قدرتمند "You are Terminated!!"

--------------------------------

فیلم دوم Matrix 2 (Matrix Reloaded)

به نظر من این فیلم تنها یک فیلم اکشن است و فاقد هر گونه ارزشی برای نقد! فیلمنامه هیچ نکته قابل توجهی ندارد! (فقط توصیه میکنم اگه فیلم با زیر نویس فارسی رو میبینین به زیر نویسها خیلی توجهی نکنین! چون با فیلمنامه انگلیسی تفاوت میکنه!)

-------------------------------

فیلم: شام آخر!(اینو من تازه امروز دیدم!)

فیلم خوب ساخته شده است. بازی کتایون ریاحی بسیار قابل تحسین بود. داستان فیلم نکات تازه ای را در بر داشت.موضوع فیلم اساسا اجتماعی بود. و بهتر از بسیاری از فیلمهای رده متوسط سینمایی بود.(در مورد نظر شخصیم هم نمی دونم چی بگم! تصورش در دنیای خارج برام خیلی دور از ذهن هست که بخوام نظر خاصی در موردش بدم!)

---------------------------------

فیلم: پر پرواز! (اینم تازه امروز دیدم!)

نکته ای که فقط در مورد این فیلم میخوام بگم داستان شادمهرعقیلی هست که نهایتا مهاجرت کرد به کانادا! و انقدر این خبر برای همه جالبه که هنوز نشریات بی محتوا به شایعه پراکنی در مورد شادمهر مشغول هستند!

-------------------------------- 

خوب اینم از نقد فیلم! چطور بود به نظرتون؟! یه قسمتهاییش دیگه خیلی منتقد شدما!