چشم در برابر چشم

عبارت خیلی معروفی از مهاتما گاندی (رهبر فوق العاده تاثیرگذار مبارزات استقلال طلبانه هند) هست که میگه: <قانون چشم در برابر چشم تنها به این نتیجه می رسد که تمام دنیا کور می شوند> جمله انگلیسیش به این صورت هست: 
(An eye for eye only ends up making the whole world blind)
در مورد این جمله نظر شما دقیقا چطور هست؟ با این نظر موافق هستین یا مخالف هستین؟ لطفا دلیل نظری هم که دارین رو بنویسین...
این جمله رو در یه پست دیگه یه توضیح در موردش میدم که مهم هست که نظرتون رو دقیق و کامل در موردش نوشته باشین... ممنونم :)

پی نوشت: روز تولد من دقیقا روز تولد مهاتما گاندی هست. :>

پی نوشت ۲: یه توضیح مختصر در مورد این جمله بگم... <قانون چشم در برابر چشم> قانونی هست که میگه اگه یه کسی چشم یه کس دیگه ای رو کور کرد به تلافیش باید چشمش رو کور بکنین. (این شخص می تونه خود شما یا هر کس دیگه ای باشه) توی ترجمه شاید منظور درست بیان نشه... چون ترجمه کلمه به کلمه میشه <چشم برای چشم> ولی خوب <در برابر> رو به صورت معادل استفاده کردن... به همین علت بود که جمله رو به انگلیسی هم نوشته بودم...

نظرات 10 + ارسال نظر
سمیرا سه‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 04:44 ب.ظ http://yeadametanha.blogfa.com


چشم تو چشم من زیاد شنیدم ،می گن وقتی تو چشم طرف نگاه کنی دروغ نمی تونی بگی ولی خودم چندبارامتحانش کردم دیدم نه این جوریام نیست ،یا شاید مهارت دروغ گفتن من بالا بود ،اگه می خواستم دروغ بگم تو چشاشم که نگاه می کردم همچین دروغی می گفتم که خودمم باور می کردم...ولی مردم می گن چشما هیچ وقت نمی تونن دروغ بگن ...یا چه می دونم چشما می تونن تا ته قلب و ذهن طرفو بخونن.خودمم می گم چشما همه چیو لو می دن البته فقط برا دیگران ..چشمای من که بچه های خوبین با خودم هماهنگن...

حرفهات خیلی خیلی جالب بودن برام!
چشم خوب خیلی وقتها بیانگر یه حس هست... برای همین خیلی چیزها رو میشه از چشمها فهمید... و اون حس گاهی توی دروغ گفتن کاملا خودش رو نشون میده... ولی خوب اگر طرف دروغی که میگه رو واقعا کاری بکنه که خودش هم باور بکنه لابد چشمهاش هم گول می خورن دیگه! :))
قبول کردن این نکته در مورد هماهنگ بودن چشمهات با خودت از طرف خودت خیلی هم جرات میخواست هم برام جالب بود...

نیروانا سه‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 04:57 ب.ظ

البته من این جمله را زیاد نشنیم ولی فکر میکنم وقتی چشم تو چشم میوفته خیلی چیزها عوض میشه وخیلی چیزها میتونی بفهمی.

حرفتون درست هست چون چشم می تونه حس رو انتقال بده ولی خوب منظور گاندی از حرفی که زده در این ارتباط نبوده... به صورت خاص منظورش تلافی کردن و قصاص بوده...

ریواس سه‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 05:05 ب.ظ

به این نتیجه رسیدم که دبی نگارش شما اینجا، نسبت مستقیم با حجم گرفتاری من داره!!!!
*
(این جمله همیشه منو یاد آتش بدون دود می اندازه)
من خودم به شخصه با تقاص موافق نیستم. عملا هیچ توجیهی براش ندارم. شاید یه علتش این باشه که اصولا خشم درونی سرکوب شده ای واسه خودم نگه نمی دارم. یکی از فاکتورهایی که خیلیها رو به سمت تقاص میکشونه اینه که فکر می کنن اینجوری خشم یا ناراحتیشون آروم میشه -که بحثش جداست و خود من اعتقادی ندارم به این تاثیر-
ولی از طرفی هم اعتقاد دارم زیر بار زور نباید رفت. اگه یه چشمتو به ناحق و زور گرفتن، و تو ول کردی به امان خدا، این ضعف توه، ناشی از ترسه! -البته این جاییه که من خودم هنوز گاهی دو دل می مونم چه کنم-
با هرکی یه جور میشه برخورد کرد! در واقع یه جور باید برخورد کرد. یه نفر با یه سیلی به این نتیجه میرسه که نه اینطورام نیست که بشه هر زوری رو گفت، یکی با حرف منطقی، یکی با دیدن تاثیرات منفی عملش تو زندگی خودش...
آنچه مسلمه، از دید من تقاص کاملا رده. هر عملی که ناشی از خشم باشه یا به خیال فرونشوندن اون خشم باشه اشتباهه؛ ولی سکوت هم جایز نیست.
حداقل حداقلش- در مواردی که توضیحش مفصله- اینه که وقتی ببینم یکی داره بیشتر از حدودش تو محدوده من حکمرانی میکنه، دیوار بینمونو بلندتر میکنم.

دبی نگارشم با حجم گرفتاری های خودم هم نسبت مستقیم داره تقریبا :)) ;)
***
<آتش بدون دود> اسم یه سریال هست دیگه؟ من چون ندیدم و اینکه نوشته بودین رو کلی به حافظم فشار اوردم که چی می تونه باشه! (اسم کتاب٬ اسم فیلم، اسم سریال! :)) ) کتاب که با این اسم نمی شناختم از مامانم پرسیدم گفتن سریال با این اسم بوده! یه کلی هم توضیح در مورد سریال دادن ولی ماجراش رو درست یادشون نبود من نتونستم حدس بزنم که چرا با این جمله یاد اون سریال میفتین :-/
***
ممنونم بابت توضیحات کاملی که نوشته بودین :)
تقاص رو به صورت شخصی نوشته بودین باهاش موافق نیستین... به نظرتون قانونش باید در اجتماع باشه یا نه؟ (یعنی اگر کسی خواست قصاص کنه این حق و امکان رو باید داشته باشه یا نه؟)

سمیرا سه‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 07:01 ب.ظ

از اونجا که من دوزاریم تو این پست کج افتاده بود الان درسش باید بکنم!
خوب هر چی باشه قصاص در این دنیا آسانتر است ...
فکر نمی کنم همه کور بشن بالاخره یه سریا هستن که ببخشن دیگه.یه سریام یاد نتیجش می افتن پشیمون می شن کسیو کور نمیکنن...
ولی قانون خوبی می شه اگه مردم برا حفظ چشمشون نرن سراغ چشم یکی دیگه ،منتها این جوری که نیست ،من خودم باشم می گم بذار چشمشو در آرم بعد اون که مثل من نیست می بخشه .دونقطه دی...
کلا"قصاص از اون چیزاییه که تا تو جوش قرار نگیری نمی شه رو حرفی که زده می شه حساب کرد...یه موقع می بینی اگه ببخشی طرف یاغی تر می شه...یه موقع ها اگه نبخشی و بخوای عین قانون عمل کنی می بینی کلی آدمو دچار مشکل می کنی،خانواده رو بی سرپرست ،بچه را از راه به در می کنی همشم به خاطر اینه که تو خواست یعین قانون رفتار کنی.
اینو گفته که مردم حساب کار بیاد دستشون و به قول معروف قبل هر کاری اول خودشو بذاره جای طرف ببینه خوشش می آد خودش باهاش این کارو بکنن یا نه.بعد نکنه دیگه...
اینم از اون قانوناست که اگه کلی بند و تبصره پشتش نباشه ،به درد نمی خوره...

ممنونم بابت توضیح کاملی که نوشته بودی :)
آفرین جوانب مختلف قانون قصاص رو خیلی خوب بررسی کردی. :>

سیب چهارشنبه 20 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 10:18 ق.ظ

سلام
راستش این موضوعی بود که شب قبل تو خونه ما بحث میشد :)و من قبل از اینکه این پست رو ببینم ذهنم مشغولش بود میگن که لذتی که در بخشش هست در انتقام نیست البته به نظر من این جمله وقتی درسته و لذت واقعی رو به آدم میده که تو از طرف مقابلت قویتر باشی و در مقابلش احساس ضعف نکنی اون موقع اگه ببخشیش خودت رو کوچیک و ناتوان نمی بینی اما اگه ضعیفتر باشی فکر میکنی که زورت بهش نرسیده و اذیت میشی
در مورد مسائل کوچیکتر ،ببخشش خیلی راحتتره و خوبه که آدم ببخشه تا یه تمرین خوب برا ببخشش داشته باشه اما در مورد مسائل بزرگ خوب مسلما خیلی سخته و نمیشه به راحتی نظر داد چون من معتقدم تا تو شرایط قرار نگرفته باشی نمی تونی قضاوت کنی
البته گاهی شعور طرف مقابل هم رو تصمیم آدم اثر میذاره

خواهرم میگفت گاهی تاثیرات مثبتی که بخشش تو زندگی آدم میذاره خیلی بیشتر از وقتیه که حقش رو میگیره :)
من خودم معتقدم که در موارد کوچیک بهتره که آدم حتما ببخشه اینجوری ذهنش از مسایل بیهوده خالی میشه و روح آرومتری خواهد داشت ولی در مورد مسائل بزرگ چون برام پیش نیومده نمی تونم نظر بدم چون شاید اگه تو موقعیتش قرار بگیرم تصمیمم چیز دیگه ای باشه در هر حال بخشش و انتقام یه امتحان بزرگه امیدوارم همه قبول باشن تو این امتحان

***
موضوع خوبی بود ،ببخش که زیادی و تکراری نو شتم،من عادت به ویرایش ندارم :)
باز هم ممنونم :)

سلام :)
جالب بود برام که این بحث رو قبلش داشتین :> آفرین خیلی منطقی و خوب در موردش بحث کرده بودین :) حرفهاتون رو با قسمت زیادیش موافق هستم :)
***
اختیار دارین نه زیاد بود حرفهاتون و نه تکراری :> خیلی هم خوب بود :)
ممنونم ازتون :)

نازنین چهارشنبه 20 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 10:49 ق.ظ http://ansaniiat.blogfa.com

سلام . عجب جمله ای .
من اینگونه برداشت می کنم ./
چشم در برابر چشم // وقتی می خواهید صحبت کنید به چشم طرف مقابل نگاه کن تا بفهمی او راست می گوید یا دروغ !!!
گاندی مرد بزرگی بود .
منتظر خواندن کامنت های دوستان هستم .
شاد باشید و تولدتون مبارک

سلام :)
گاندی البته منظورش در ارتباط با نفی خشونت بوده در مورد جمله ای که گفته...
***
قبول دارم گاندی خیلی مرد بزرگی بوده :>

ممنونم :) البته تولد من که الان نیست به تاریخ میلادی اکتبر میشه که با روز تولد گاندی به هم نزدیک هست :> (اینطور که الان دیدم ۲-۳ روز با هم فاصله داره تولدمون ;) )

شکوفه یاس چهارشنبه 20 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:09 ب.ظ http://weblog.persianyas.com

سلام!
اگر مفهموم این قانون (چشم در برابر چشم) همون تلافی باشه قانون دیگری در برابرش وجود داره به نام (بخشش)!
حالا این دو قانون رو با هم مقایسه کنیم.
آیا جواب بدی رو باید با بدی داد. اونوقت دنیا رو تصور کنید چی می شه !!! پر از آشوب.
و حالا بگیم جواب بدی رو می تونیم با خوبی بدیم. دنیا به این شکل تصور قشنگ تری از زندگی رو می تونه بده.
نه این که در برابر بعضی بدی ها سکوت کرد یا تسلیم شد نه! اما به نحو شایسته ای با خوبی باید جوابش را داد.
مثلا اگر ظلمی می بینیم ما هم باید ظالم شویم؟! نه باید به نحوی شایسته در مقابل ظلم بایستیم و این همان جواب دادن با خوبی است.
اگر کسی در زندگی ما به ما بدی می کند می توانیم چنان با خوبی رفتار کنیم که دیگری متوجه بدی رفتارش شود.
مثل حکایت لقمان که ازش می پرسن ادب از که آموختی؟ می گه از بی ادبان!!! این خیلی مفهوم بزرگی داره.
و من با گاندی موافقم در قانون چشم در برابر چشم همه دنیا کور می شه!
اما با مفهومی دیگری می توان چشم در برابر چشم را معنی کرد مفهومی ژرف تر و درونی تر به آن نگاه کنیم. صداقت چشم را در برابر صداقت چشمی دیگر ببنیم آن وقت دنیا را می توان زیبا دید.

سلام
ممنونم بابت توضیح کاملتون :)
منظور گاندی از حرفی که گفته همون قسمت اول حرفهاتون بود که کامل هم در موردش نوشته بودین :)

محبوبه چهارشنبه 20 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 05:41 ب.ظ

خب از باب مذهبی اش که این آیه قرآن هست :‌العین بالعین والانف بالانف ...( چشم در مقابل چشم گوش در مقابل گوش...)
اگرچه در انتهای آیه می گه و اگر ببخشند کفاره گناهان محسوب می شود....
خب واقعیتش هم اینه که وقتی یه نفر ظلم می کنه اون هم در این حد که آدم از یه نعمت بزرگ مثل چشم محروم بشه نمی شه که در برابرش لبخند زد؟! ضمن این که اگر تنبیه نشه چه بسا که باز هم مرتکب چنین اعمالی و حتی بزرگتر بشه.. و باز کاملا به آدمش بستگی داره یعنی باید ارزیابی کرد و شرایط رو سنجید وگاهی بخشید.
این جوری هم نیست که چشم در برابر چشم یعنی همه دنیا کور... به نظر من این یعنی که انسانها محترمند یعنی کسی حق نداره هر کاری دلش خواست انجام بده....
ضمن این که چشم در برابر چشم هم باید از مجرای درستش انجام بشه و اصطلاحا هر کسی خودش مجری قانون نشه

یکی از چیزهایی که منتظرش بودم این بود که کسی هست که بدونه این حرف برگرفته از آیه قرآن هست یا نه :> توی توضیحاتی هم که در مورد این جمله قصد داشتم بنویسم بخشیش به همین مطلب برمیگرده... (کاملترش رو توی یه پست دیگه می نویسم :> )
خوشحال شدم از اینکه این مطلب رو می دونستین و بهش اشاره کردین :>

محبوبه چهارشنبه 20 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 05:45 ب.ظ

در ادامه باز هم می گم که خب بعضی وقتا بخشش خیلی موثرتره....
البته نظراتی که گفتم در مورد دقیقا خود جمله چشم در برابر چشم بود وگرنه اگه اینو مجاز بگیریم از این که کسی به آدم بدی کرده - همین چیزهایی که تو زندگی روزمره هر کدوممون اتفاق می افته- در این مورد نظرم کاملا برعکسه و معتقدم فقط گذشت و بخشش راه حلشه و کینه توزی و انتقام دردی رو درمان نمیکنه

بله درسته...
به صورت خاص من هم در درجه اول منظورم این بود که همون بحث قصاص رو در موردش بنویسین... البته این مجازی که نوشته بودین تفاوتهاش با قصاص برای من زیاد قابل درک نبود :-/ در اون مورد انتقام گرفتن رو به نفع اجتماع می دونین شما؟
به نظر شما چرا در این مورد راه حلش فقط گذشت هست ولی در اون مورد راه حلش انتقام؟ (یا حداقل یکی از راه حل های موجود انتقام هست)

نوشین۱۷ چهارشنبه 20 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 10:52 ب.ظ http://Nooshin17.com

من موافق گاندیم!
تلافی کردن اصلا کار یه آدم عاقل نیست وقتی بر فرض مثال چشم منو کور کردن خوب یه کار بد و غیر انسانی بودن و من شخصا اون شخص یا گروه یا هرچی رو نفی میکنم و میگم انسان نیستن و فلان و بهمان ولی وقتی بخوام خودم همون کار رو انجام بدم یا به نحو دیگه تلافی کنم خوب با اون چه فرقی دارم که دارم نفی اش میکنم؟!

خوب منتظر بودم یه کسی بالاخره به صورت شفاف با این حرف گاندی موافق باشه! :>
با استدلالت کاملا موافقم :>

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.