۵ تا کتاب

از جرج برنارد شاو (من خودم علاقه زیادی به جرج برنارد شاو دارم) سوال جالبی رو پرسیده بودن که به نظر من جالب بود که این سوال رو اینجا هم مطرح کنم که شما هم بهش جواب بدین :> سوال این بود که:
<اگر قرار بود که شما به جزیره کاملا دور افتاده ای که بدون هیچ امکاناتی هست برای همیشه تبعید بشین و اجازه داشتین که فقط ۵ تا کتاب با خودتون ببرین چه کتابهایی رو می بردین؟>
در صورت سوال چرا رو نپرسیدن ولی شما دلیلش رو هم لطفا بنویسین. :>
(خیلی هم سوال رو پیچیدش نکنین... فرض کنین اینطوریه که گفته دیگه ;) )
بعد از اینکه بقیه جواب دادن جواب جرج برنارد شاو رو هم براتون می نویسم. :>

توضیح: قبلا چند تا پست در ارتباط با آرتور شوپنهاور نوشته بودم... اونجا تاکید کرده بودم که فلسفه شوپنهاور رو نباید اصلا ناشی از یک ذهن بیمار و افسرده دونست چون این فلسفه در نوع خودش پیچیدگیهای خاصی داره و اصلا به سادگی که به نظر میاد نیست و در ضمن تاثیرات زیادی روی آدمهای بزرگ داشته... یکی از کسانی که از فلسفه شوپنهاور تاثیر زیادی گرفته جرج برنارد شاو هست.

پی نوشت ۱: ممنونم بابت کامنتهای پست قبلی :) کامنتهای پست قبل رو به دلیل اینکه احتیاج به یه سری جوابهای مفصل داشت فعلا جواب ندادم که اگر کس دیگه ای هم میخواد نظری بده بنویسه یه فرصتی همش رو حتما جواب می نویسم :> ولی خوب کامنتهای دو تا پست قبل رو جواب دادم... بازم از همگی بابت نظرهای خوب و قشنگتون ممنونم. :)

پی نوشت ۲: همونطوری که ریواس توی کامنتهای پست قبلی نوشته بود سیستم بلاگرد قسمت پینگی که داره میشه همزمانش بقیه جاها مثل بلاگ رولینگ هم پینگ کرد خلاصه پیشنهاد میکنم برای پینگ از صفحه پینگ بلاگرد با انتخاب تمام گزینه هاش استفاده بکنین. لطفا اگر این تصمیم رو گرفتین به من هم بگین که لینک وبلاگتون رو در بخش بلاگرد اضافه بکنم... ممنونم. :) 

پی نوشت ۳: جواب این سوال رو از طرف ریواس و سمن تقریبا می تونم حدس بزنم چه کتابهایی هست! :)) ریواس که توی زلزله هم با خودش کتاب رو برده بود چه برسه به جزیره ;) D:

پی نوشت ۴: کامنتهای پست قبلی رو جواب دادم... سعی کردم تا جایی که میشه نظرهای خودم رو ننویسم که بحث اعتقادی نشه... چون خوب تمام نظرهایی که در جواب سوال لطف کرده بودین و نوشته بودین درست هستن و نمیشه گفت چی درست هست چی غلط هست فقط نظرهای شخصی هست که این بین باعث تفاوت میشه... بازم ممنونم از همگی :)

نظرات 11 + ارسال نظر
محبوبه شنبه 9 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:32 ق.ظ

۵ تا کتاب؟! سخته.... اگه جزیره اش اینترنت داره من به جای ۵ تا کتاب لپ تابم رو می برم :دی

صورت سوال که نوشته بودم جزیره بدون هیچ امکاناتی هست... (البته هیچ اینجا به معنی نفی همه چیز نیست... امکاناتی که در محیطهای متمدن هست منظوره) اینترنت هم جزو همون امکاناتی که موجود نیست D: سایر امکاناتی که موجود نیست مثلا ایناست:
۱) تلفن
۲)‌ موبایل
۳)‌ تلگراف
D:
فیلم Castaway رو دیدین مثلا اونطوری... خودتون که می تونین منظور سوال رو بفهمین که :>

محبوبه شنبه 9 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:36 ق.ظ

جدی سوال سختیه ولی یکی از کتابها حتما قرآن خواهد بود که با خودم می برم. دلیلش هم واضحه فکر کنم. ۲- دیوان حافظ اینم فکر کنم معلومه چرا. ۳- مثنوی معنوی چون تمثیلهای مولوی رو خیلی دوست دارم ۴- مفاتیح الجنان ( بالاخره ۴ تا دعا بخونیم که اگه تو همون جزیره مردیم خدا بیامرزدمان‌:دی) ۵- تاریخ تمدن ویل دورانت ( جدیدا به تاریخ علاقه پیدا کردم و حس می کنم خیلی از تحلیل ها نیاز به دونستن تاریخ داره.

۴ تا کتاب اولتون کاملا معقول و قابل قبول هست :> ولی تاریخ تمدن قبول نیستا :> تاریخ تمدن ۱۳ جلد (۱۱ عنوان) هست میشه ۱۱ تا کتاب ;)

تاریخ تمدن جزو مجموعه کتابهایی هست که من شخصا بهش خیلی علاقه دارم... میدونین که ویل دورانت فیلسوف هم بوده و مباحث مختلف تاریخ رو در این مجموعه کتابهاش به صورت موازی و همزمان پیش برده... این مجموعه به نظر من از بزرگترین دستاوردهای تاریخ بشر هست...
ولی خوب اینطور حدس میزنم که دیدگاه شما با دیدگاه ویل دورانت جور در نیاد...

نوشین۱۷ شنبه 9 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:57 ق.ظ http://Nooshin17.com

۱- قرآن
۲ـدیوان حافظ
۳ـ غزلیات شمس
۴- کوه پنجم (پائولو کوئیلو)
۵ - بریدا (پائولو کوئیلو)

چه مختصر و مفید نوشته بودی :>

از کتابهای کوئلیو ۱۰ تایی فکر کنم خونده باشم ولی کوه پنجم رو نخوندم... شنیدم که کتاب خوبی هست... چند سال پیش که کتابهای کوئلیو رو چند تاش رو پشت سر هم خوندم تصمیم داشتم این کتابش رو هم با یه فاصله ای بخونم که دیگه فرصت نشد...
بریدا رو ولی خوب خوندم :> دلیلت برای بردن این دو تا کتاب کوئلیو چی هست؟

پی نوشت: من درست نمی دونم که تلفظ درست فامیل کوئلیو چطوری هست چون اگه بر اساس قانونهای انگلیسی بخوایم بخونیم همونطوری خونده میشه که تو نوشتی یعنی کوئیلو ولی من چند سال پیش یه سری تحقیقات کردم ظاهرا توی لهجه پرتغالی (برزیلی) با تلفظ کوئلیو خونده میشه و مثلا آرش حجازی ترجمه هایی که کرده فامیلش رو کوئلیو نوشته... ولی باز میگم نمی دونم کدوم درست هست.

سمیرا شنبه 9 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:59 ق.ظ

چه بد تو جزیره فقط کتاب؟
کتاب کنکورام که 6تاست حالا شاید کتاب زبانو نبرم بشه 5تا :D دلیللشم که مشخصه
شاهنامه رو می برم خیلی دوست دارم ببینم توش چی نوشته.دیوان شهریار سه ماهی هست علاقه مند شدم بشینم بخونمش ببینم این بشر چش بوده.حیوةالقلوبو می بردم (یه کتاب تقریبا قدیمیه درباره زندگی پیامبرا از آدم تا خاتم.توش یه سری چیزا داره می خونم شاخ در می آرم یه سری از این شیخای قدیمی یه چیزایی گفتن به نظر خودم بیشتر جعلیه تا واقعی ولی خوندنش می چسبه 6ماهی هست یادم رفته بخونمش)
قران
یه دونه دیگه؟خوب کتابی در مورد روشهای استفاده بهینه از گیاهان و جانوران جزیره...

کتاب کنکورهای فوق برای ما بیشتر از ۶ تا بود ولی خوب خیلی به درس علاقه داری که حاضر بودی اونجا هم ببری با خودتا :> ;) امسال تصمیم داری فوق امتحان بدی؟
****
۴ تا کتاب اولت که خوب هم خوب انتخاب کردی هم دلایل خوبی براش نوشته بودی :> کتاب آخرت خیلی جالب بود! :)) آفرین :> کاملا نشون دهنده یه دید مهندسی هستش ;) کتابی هست که در اون شرایط واقعا به درد میخوره :> آفرین خیلی انتخاب خوبی بود. :>

سمیرا شنبه 9 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 02:02 ق.ظ

خسته نباشی از رو غلط املایی فهمیدی منم ؟اگه این جوری بود که ریواس ماشالله خودم هر شب ازش یه دونه غلط می گیرم!!!(بنده خدا)...همین الان تصمیم گرفتم غلط املایی خودتا درآرم برات بفرستم :>‌ :))
اونی که تو وبلاگ پنجم با تو آشنا بشه فک کن من باشم چه بلایی سرم می آد.؟اولا"همه درسای ترمشو می افته.دوما"چشماش دیگه سو نداره.سوما"مامانش بهش می گه همین روزا کامیو پرت می کنه تو کوچه که دیگه این اینقدر نشینه جلوش آرشیو بخونه.فک کن اون همه آرشیو+یه سری آرشیو وب پنجم!!!!!!....تازه بعد خوندن هر سری از مطالب وبت می ره تو وب خودشم یه سری تغییر تحول می ده...دونقطه دی
تازشم چرا خودت همیشه جواب این پرسشا رو آخر همه می گی؟من اعتراض دارم

خوب ۲ تا کلمه رو دیگه از کجا میشد بفهمم؟ D:
باشه مرسی :)) ریواس یه غلط داره نوشته آخرش که بهش نگفتی که ;)
*****
آهان خوب دلیل خودت برای جواب سوالت خیلی بهتر بود. :))
*****
سوالهایی که می پرسم رو خوب کسی ازم نپرسید که خودم هم جواب بدم که D: این سوال رو هم جواب جرج برنارد شاو رو می نویسم آخر سر ;)

ماندانا شنبه 9 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 08:47 ب.ظ http://baraneh.com/weblog

مثنوی --> برای اینکه کلی داستان ِ خوب داره و از اول تا آخرش رو بخونی، انقدر زمان گذشته و دیدت به زندگی عوض شده که می تونی بعد دوباره با یه دید دیگه از اول تا آخرش رو بخونی...
دیوان حافظ --> آدم می تونه بلند بلند شعرهاش رو بخونه، می تونه سعی کنه با آواز بخونه، کلی هم احساس نوستالژیک توش هست...
دائو دِ جینگ --> بارها و بارها باید خوندش تا درکش کرد و از اون مهمتر اینکه فلسفه اش روی پذیرشه، یعنی کمک می کنه که بپذیرم تو این جزیره ی تنها افتادنم بی دلیل نیست و خیری توش هست...
هری پاتر! --> هر بار می خونم بازم حال می کنم از خوندنش! (البته این خودش تقلبه چون هری پاتر مجموعه کتابه و یه کتاب نیست!)
رابینسون کروزوئه --> یا هر کتاب دیگه ای که به آدمی که توی یه جزیره افتاده ایده بده که چه جوری می شه زنده موند! شایدم کتابی که بر اساسش این فیلم ساخته شده:
Cast Away
http://www.imdb.com/title/tt0162222/

خیلی خوشحال شدم کامنتون رو که دیدم ممنونم :)
****
آفرین دلیلهایی که نوشته بودین برای هر کدوم خیلی عالی بود. :> دلیلهایی که نوشتین طوری هست که نمیشه هیچ ایرادی گرفت که چرا این کتاب جزو ۵ تا انتخابتون بوده. :>
*****
دائو د جینگ رو نخوندم کتابش رو :-/ فلسفه ی پذیرش معمولا به مکتب بودایی خیلی نزدیک میشه... این کتاب هم به این طرز فکر بر میگرده؟
رابینسون کروزئه رو حدود سنی راهنمایی که بودم خوندم و کتابی بود که خیلی دوست داشتمش... فیلم Cast Away رو هم به صورت ناقص دیدم که اون هم به نظر جالب بود...(برای نوشتن اسم فیلم فکر کردم که ممکنه اسم فیلم به معنی کلمه castaway بیشتر ربط داشته باشه برای همین با اون spell‌ نوشته بودم ولی الان که لینک که paste‌ کرده بودید رو دیدم فهمیدم که معنی Cast Away منظورش بوده)...

سمانه شنبه 9 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 09:08 ب.ظ

من متاسفانه اونقدر کتب نخوندم که بتونم با رضایت خاطر جواب بدم.
۱.قرآن (هر چند الان فرصت و امکاناتش رو دارم اما قدر نمی دونم)
۲.زهیر
۳.روی ماه خداوند را ببوس
۴.آفتاب در حجاب (مهدی شجاعی)
۵.حافظ

دلیلهات رو ننوشته بودی که :> آفتاب در حجاب رو اسمش رو شنیدم ولی نخوندم کتابش رو... چطوره کتابش؟

ندا.ح یکشنبه 10 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:33 ق.ظ http://gaahnameh.persianblog.com

مرسی از نظرات کامل و احوال پرسیات امیر جان ...
واقعاْ من رو شرمنده میکنی ..
منم خوب میشم .. گاهی اوقات آدم اینطوری میشه دیگه :(
من باید فکر کنم
اما مطمئناْ مجموعه اشعار شاملو اولیشه ..
من ۴ تا بدهکار شدم .. اخه باید فکر کنم !

خواهش می کنم اینکه می پرسم به این دلیل هست که واقعا برام مهم هست که حالت خوب باشه. :-)
ولی خوب کاملا حق داری... هر کسی زمانهایی ممکنه سرحال نباشه و این زمان تا هر وقتی ممکنه طول بکشه... بهتره که کاملا بگذاری زمان خاص خودش سپری بشه... :)

نه بدهکار نیستی چیزی :> می تونی فقط یه کتاب ببری خوب :>

بهناز یکشنبه 10 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 01:31 ب.ظ

قبل از این‌که ۵ کتاب رو نام ببرم لازم به ذکر هست که بگم:
اکثر کتاب‌هایی که نوشته شدند برای انسانی‌ست که تو اجتماع زندگی می‌کنه، راهکاری برای زندگی مسالمت‌آمیز با دیگر انسان‌ها.
کتاب‌های شعر هم درسته که حالات درونی آدم‌هاست اما بار هم در جمع معنی‌دار می‌شه،مثلا حس عشق،تنهایی،محبت،...
اما با این حال من ناچارا این ۵ تا رو می‌بردم:
۱.دفتر یکم شاملو
۲.دیوان حافظ یه تصیح شاملو
۳.دیوان فروغ
۴.شاید اسم من...(سولماز دریانیان)
۵.دفتر شعر خودم!!

آفرین چه توضیح خوبی نوشته بودی قبل از اینکه ۵ تا کتاب رو بگی :> جوابی که جرج برنارد شاو داده خیلی به این استدلال تو برمی گرده... برام خیلی جالب بود که به این نکته دقت کرده بودی... آفرین :)

کتاب چهارمی که نوشتی (شاید اسم من ...) رو در موردش نشنیدم... موضوعش شعره؟

نوشین۱۷ دوشنبه 11 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:41 ق.ظ http://Nooshin17.com

هممم دلیلم واسه فقط ثوابش نبود شاید یکیش بود ولی مهمترینش آرامشی بود که از خوندش میگیریم و یه چیزایی که وسطاش با عربی دست پا شکستم نصیبم میشه
در مورد کتابای کوئیلو هم چون واقعا این دوتا رو دوست دارم گفتم تو کوه پنجم واقعا یه حس خوب داشتم بردن این دوتا صرفا علاقه ام بود ولی سه تای بقیه برای راهگشایی و آرامش بود :)
در مورد اسم کوئیلو هم تو درست میگی حجازی معتقده به همون کوئلیو فکر میکنم همینم درست باشه ولی تو دهن من که اینجوری افتاده واسه همین اینجوری مینویسم

ممنونم بابت اینکه دلیل هات رو نوشتی :)‌ در تمامش کاملا بهت حق میدم و خوب بر اساس دلایلی که داری انتخاب های خیلی خوبی کردی. :) دلیلی که برای بردن قرآن نوشته بودی (برای آرامش) به نظر خودم قانع کننده ترین دلیل می تونه باشه :>

سمانه پنج‌شنبه 21 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:55 ب.ظ

کتاب آفتاب در حجاب داستان واقعه عاشورا با بیان حضرت زینب است. گفته بودم بهت!! بیانش خیلی شیوا است من دوستش دارم.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.